pondělí 12. listopadu 2012

Adjara SF


Tak konečně mi po dlouhém čekání dorazil velmi zajímavý černý čaj Adjara SF z Gruzie. Tato země je u nás prakticky neznámá, co se pěstování, zpracování a produkce čaje týče. Donedávna jsem byl i já naprosto neznalým čaje z této země, ale po návštěvě jedné zajímavé degustace spojené s přednáškou o putování za gruzínskými pěstiteli, jsem seznal, že gruzínská produkce má co říci všem milovníkům dobrého černého čaje.


Čaj pochází z oblasti Adjara, jejíž jméno nese. Tato oblast lžící úplně na jihu Gruzie při hranicích s Tureckem. Čaj je pěstován převážně malými producenty, proto se z drtivé většiny jedná o čaj ručně zpracovávaný. Více informací o pěstování, zpracování a pití čaje v Gruzii se dozvíte na stránkách www.gruzie.ic.cz, které jsou velmi přehledné a opravdu kvalitně zpracované.

Sypaný čaj má tmavé, nápadně dlouhé a zkroucené lístky, nasládlé (místy až čokoládové) vůně, která může mírně připomínat některé indické Darjeelingy. Nato, že čaj musel podniknout namáhavou cestu, než se ke mně dostal, překvapilo mě, že lístky nejsou skoro vůbec polámané nebo rozdrobené, ale drží si svůj tvar i velikost.


Adjara SF suchý
Po zalití se nasládlá vůně ještě více zintensivnila a rozvinula a stala se lehce čokoládovou až medovou. Barva nálevu byla nejdříve poměrně nevýrazná, ale po chvíli se „vybarvila“ do oranžova či červeno-světle hněda bez známek zakalení. Chuť plná a velmi podobná vůni avšak drsnější a ostřejší, s poměrně dlouhým a velmi příjemným dozvukem. Nálevy čaj zvládl dva, ovšem s potenciálem na třetí, pokud bych v základu použil více lístků a trochu zkrátil dobu prvních dvou louhování, kdežto dobu posledního mírně prodloužil.


Adjara SF vylouhovaný

Čaj výborně chutná v podvečer, kdy člověku zvedne ztěžklá víčka, ale ne natolik aby pak ještě hodiny nemohl usnout, a přiměřeně osvěží, čímž každému pomůže při práci, učení, čtení knihy či jakékoliv jiné činnosti (a to i činnosti relaxační). Takže mohu svědomitě říci, že se čekání vyplatilo a jsem rád, že jsem mohl tento velmi příjemný čaj zařadit do své „sbírky“.




Žádné komentáře:

Okomentovat